De totale uitgaven voor het project Rijksinfra zijn geprognosticeerd op ruim € 61,4 miljoen. Een deel van de uitgaven resulteert in eigendommen van de gemeente en wordt daarom geactiveerd (€ 14,5 miljoen), een deel betreft projectkosten die we dekken uit de gevormde bestemmingsreserve Rijksinfra (€ 45,3 miljoen) en een deel betreft projectkosten die we dekken binnen de bestaande exploitatiebudgetten (€ 1,5 miljoen). In de begroting actualiseren we jaarlijks de verwachte uitgaven en de financiële dekking. In onderstaand overzicht treft u deze actualisatie aan.
Activering deel Vught | Raming | Raming | Verschil | ||
2023 | nieuw | ||||
PHS (onderdoorgang Wolfskamerweg) | 5.535.485 | 5.535.484,56 | 0 | ||
N65 (kruisende wegen VKA+) | 7.498.826 | 7.498.826,00 | 0 | ||
Rijksinfra | 1.500.000 | 1.500.000,28 | 0 | ||
Totaal activering | 14.534.310 | 14.534.310,84 | 0 | ||
Projectkosten tlv reserve Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil | ||
2023 | nieuw | ||||
---|---|---|---|---|---|
N65 | 14.293.369 | 14.257.490 | 35.879 | ||
PHS (verdiepte ligging) | 15.281.630 | 15.291.166 | -9.536 | ||
De Vughtse regeling | 577.045 | 577.045 | 0 | ||
Programmaorganisatie Rijksinfra | 5.218.248 | 4.831.685 | 386.563 | ||
Financiering | 4.919.056 | 6.276.788 | -1.357.732 | ||
Afschrijvingslasten v.a. 2024 VKA + | 1.733.100 | 899.883 | 833.217 | ||
Risicoreserveringen | 3.152.390 | 3.212.390 | -60.000 | ||
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 45.174.838 | 45.346.447 | -171.609 | ||
Projectkosten ten laste van exploitatie | Raming | Raming | Verschil | ||
2023 | nieuw | ||||
Kosten lijnorganisatie | 1.329.039 | 1.525.133 | -196.094 | ||
Totaal tlv reguliere exploitatie | 1.329.039 | 1.525.133 | -196.094 | ||
Totaal uitgaven Rijksinfra | 61.038.187 | 61.405.891 | -367.703 | ||
Dekking Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil | ||
2023 | nieuw | ||||
Reserve tbv Rijksinfra 1-1 | 4.849.000 | 4.849.000 | 0 | ||
ISV subsidie | 881.712 | 881.712 | 0 | ||
Bijdrage reserve grondexploitatie | 7.945.000 | 7.945.000 | 0 | ||
Bijdrage algemene reserve | 6.711.000 | 6.711.000 | 0 | ||
Bijdrage reserve SHP | 4.989.198 | 4.989.198 | 0 | ||
Fonds bovenwijkse voorzieningen | 1.200.000 | 1.200.000 | 0 | ||
Winst verkoop vastgoed | 7.378.591 | 7.378.591 | 0 | ||
Jaarlijkse dotatie tlv exploitatie | 10.276.000 | 10.276.000 | 0 | ||
Aanvulling vanuit de Algemene reserve | 2.000.000 | 2.000.000 | 0 | ||
Totaal dekking Rijksinfra | 46.230.501 | 46.230.501 | 0 | ||
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 45.174.838 | 45.346.447 | -171.609 | ||
Bijdrage turborotonde | 37.500 | 37.500 | 0 | ||
Totaal dekking Rijksinfra tgv reserve | 46.230.501 | 46230.501 | 394.311 | ||
Totaal reserve Rijksinfra | 1.018.163 | 846.554 | 171.609 | ||
Activering deel Helvoirt | Raming | Raming | Verschil | ||
2023 | nieuw | ||||
Bijdrage investering parallel en kruisende wegen VKA+ Helvoirt | 5.556.000 | 5.556.000 | 0 | ||
Totaal activering | 5.555.999 | 5.556.000 | 0 | ||
Projectkosten | Raming | Raming | Verschil | ||
2023 | nieuw | ||||
Afschrijvingslasten N65 deel Helvoirt | 1.111.200 | 1.111.200 | 0 | ||
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 1.111.199 | 1.111.200 | 0 | ||
Dekking N65 Helvoirt | Raming | Raming | Verschil | ||
2023 | nieuw | ||||
Totaal dekking tlv bestemmingsreserve N65 Helvoirt | 1.111.200 | 1.111.200 | 0 | ||
Totaal reserve Rijksinfra | 1.111.199 | 1.111.200 | 0 | ||
|
Financiële toelichting
In deze begroting zijn de consequenties van het besluit op het bestemmingsplan N65 opgenomen. Vooralsnog hebben deze betrekking op aangepaste inzet en latere afschrijvingslasten. De bijdrage PHS wordt voldaan in 2023 en 2024. De markt -en prijsontwikkelingen vormen nog steeds een exogeen risico, de hoogte van de post onvoorzien wordt als dekking gehandhaafd.
In bovenstaande overzichten is ook de bijdrage VKA+ Helvoirt opgenomen. Deze is geen onderdeel van de bestemmingsreserve Rijksinfra, hiervoor is een separate bestemmingsreserve overgedragen bij de herindeling van de gemeente Haaren.
Projectkosten ten laste van de reserve Rijksinfra
Onderdeel | mutatie |
---|---|
N65 | 35.876 |
De werkzaamheden conditionering N65 zijn beperkt door het besluit van Raad van State voor het bestemmingsplan N65. | |
PHS | -9.536 |
Programmaorganisatie Rijksinfra | 386.563 |
Financiering | -1.357.732 |
Afschrijvingslasten | 833.217 |
Risicoreservering | -60.000 |
Kosten lijnorganisatie | -196.094 |
Conditionering en klimaatadaptatie
De uitvoering van de conditionering PHS is gestart, de uitvoering is overgedragen aan IOR. De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van ProRail en worden doorbelast aan het project. De klimaatadaptieve werkzaamheden vormen onderdeel van de bijdrage van Vught en kunnen worden gerealiseerd binnen de vastgestelde bijdrage.
Dekkingsplan
In het huidige dekkingsplan houden we rekening met een omvang van de bestemmingsreserve van € 45,8 miljoen. Hiervan is tot en met 2022 € 39,1 miljoen gerealiseerd. Hiermee zitten we op schema.
Risicoreservering
Binnen het programma Rijksinfra houden we rekening met de risico’s van het programma voor de gemeente Vught. Deze risico’s kunnen zich voordoen binnen de projecten, waarvoor meerdere opdrachtgevers verantwoordelijk zijn. Maar risico's kunnen ook leiden tot gevolgkosten waarvoor de gemeente Vught zelf verantwoordelijk is. Periodiek stellen wij een risicoanalyse inclusief beheersmaatregelen op om de risico’s te beheersen en om er financieel rekening mee te kunnen houden. Voor deze risico’s is een bedrag van € 3,5 mln. gereserveerd in het weerstandsvermogen binnen de begroting.
Vergunningverlening
In 2023 en 2024 verwachten we dat de omgevingsvergunningen worden aangevraagd voor de project PHS Vught. Voor de omgevingsvergunningen worden leges berekend aan de hand van de bouwkosten, overeenkomstig de legesverordening.