Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende-zaakbelastingen

De heffingsgrondslag voor de onroerende-zaakbelastingen is de waarde zoals die in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken jaarlijks wordt vastgesteld. Er zijn twee heffingen, de OZB-gebruikersbelasting voor niet-woningen en de OZB-eigenarenbelasting voor zowel woningen als niet-woningen. Daarbij passen we de drie onderstaande uitgangspunten toe:

Autonome ontwikkelingen
Conform bestaand beleid worden autonome ontwikkelingen gecompenseerd bij de tariefbepaling.

Areaal
Areaalontwikkelingen leiden in het geval van uitbreiding tot meeropbrengsten en in het geval van krimp tot minderopbrengsten. Areaal heeft derhalve geen effect op de lastendruk.

Indexatie
Het meerjarig begrotingsperspectief leidt ertoe dat met ingang van 2024 de inflatiecorrectie van 3,6%  wordt toegepast.

Verwacht wordt dat de WOZ-waarden voor woningen naar waardepeildatum 1-1-2023 een lichte stijging laten zien. Voor niet-woningen verwachten we een marktontwikkeling rond de nullijn. De marktontwikkeling heeft geen effect op de uiteindelijk te realiseren OZB-opbrengsten omdat de gemiddelde waardestijging of -daling wordt verdisconteerd in de tarieven. Daarmee heeft dit ook geen effect op de lastendruk.

Toeristenbelasting

Voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente Vught, door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen staan ingeschreven, wordt toeristenbelasting geheven. De opbrengst van de toeristenbelasting maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen. Door de corona pandemie is het aantal overnachtingen in 2020 fors gedaald. De cijfers over het jaar 2022 zijn hoger dan verwacht. Het aantal overnachtingen was vanwege de aanhoudende corona crisis lager ingeschat, op het niveau van 2021. Tevens is het aantal overnachtingen fors gestegen door de komst van Helvoirt dat sinds 2021 onder de heffing van de gemeente Vught valt. Gelet op de inzet van diverse onderkomens bij de opvang van (Oekraïense) vluchtelingen is de verwachting dat de toeristenbelasting op het niveau van 2022 zal blijven.

De actuele tarieven Toeristenbelasting gelden met ingang van 2020. Het tarief per persoon/per overnachting is € 2,00 voor hotels en € 1,75 voor overige accommodaties.

Toeristenbelasting

2019

2020

2021

2022

2023

Aantal overnachtingen hotels

104.068

77.861

103.880

152.950

152.000

Aantal overnachtingen overige

54.909

35.711

101.168

120.133

120.000

Totaal

158.977

113.572

205.048

273.083

272.000

Er zijn voor belastingjaar 2023 nog geen cijfers beschikbaar. Het aantal overnachtingen is ingeschat op het niveau van 2022.

Het heffen van toeristenbelasting draagt bij aan de voorzieningen in onze gemeente waar toeristen gebruik van kunnen maken. De gemeente Vught faciliteert onder andere de informatievoorziening online en offline voor toeristen en recreanten, middels www.visitvught.nl en de toeristische informatiepunten. Daarnaast verbindt de gemeente Vught de ondernemers binnen de recreatieve sector in een jaarlijkse bijeenkomst. Toeristen maken ook gebruik van de bredere voorzieningen die Vught heeft, zoals de fiets- en wandelpaden, de bijbehorende bankjes, afvalbakken en informatieborden, IJzeren Man, DePetrus etc. Ondanks dat de toeristenbelasting geen doelbelasting is, worden de lasten van bovengenoemde faciliteiten indirect (deels) bekostigd door de gebruiker.

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing voor het verhalen van de kosten van de afvalinzameling en –verwerking. De afvalinzameling is in 2016 aanbesteed, op grond van de resultaten van de brede afvaldiscussie. In 2017 is de huis- aan huisinzameling gewijzigd. Het uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is maximaal 100% kostendekkende tarieven. De kosten van de milieustraat worden gedeeltelijk gedekt door tarieven aan de poort. We hanteren de principes “de vervuiler betaalt” en “afval is grondstof”. We bieden het door de burgers gewenste serviceniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Het tarief bestaat uit een vastrecht en een variabel deel, op basis van volume en het aantal ledigingen. In 2020 zijn de tarieven gestegen om de dienstverlening kostendekkend aan te bieden. Het stijgen van de kosten en beleidsmatige keuzes liggen hieraan ten grondslag. De verzwaring van de lastendruk is evenredig over de belastingplichtigen worden verdeeld. Voor 2024 worden de tarieven aangepast om de heffing kostendekkend te laten blijven.

Afval

x €1.000

Kosten taakveld

3.489

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

574

Directe kosten en inkomsten

2.915

Overhead 

267

BTW

550

Toe te rekenen kosten

817

Totale kosten

3.732

Opbrengst heffingen

3.732

Mutatie egalisatievoorziening afval

0

Totale inkomsten

3.732

Dekkingspercentage

100%

Rioolheffing

Rioolheffing is een bestemmingsheffing om kosten voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen ten aanzien van hemelwater en grondwater te verhalen. Artikel 228a Gemeentewet maakt een onderscheid tussen de waterketen (afvoer afvalwater) en het watersysteem (hemelwater en grondwater). In het programma water en riolering 2022-2026 (PWR) zijn de volgende uitgangspunten voor de rioolheffing opgenomen:

  • kostendekkende tarieven (maximaal 100%);
  • heffingsgrondslag drinkwaterverbruik;
  • voorwaarden voor bronnering;
  • principe “de vervuiler betaalt”.

Eventuele risico’s en tekorten worden opgevangen door de voorziening riolering.

Riool

x €1.000

Kosten taakveld(en)

4.158

Inkomsten taakveld(en), excl.. heffingen

25

Directe kosten en inkomsten

4.134

Overhead 

292

BTW

241

Toe te rekenen kosten

533

Totale kosten

4.667

Opbrengst heffingen

4.478

Mutatie egalisatievoorziening riolering

189

Totaal inkomsten

4.667

Dekkingspercentage

100%

Leges

Bij de leges wordt onderscheid gemaakt tussen de leges algemene dienstverlening, dienstverlening fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning) en overige dienstverlening. De legesverordening is opgebouwd uit deze drie titels.
Kruissubsidiëring binnen de diverse titels van de Legesverordening wordt op beperkte schaal toegepast, o.a. bij het tarief voor bouw gerelateerde omgevingsvergunningen. Kruissubsidiëring kan worden toegepast om legesopbrengsten te maximaliseren en financiële prikkels positief dan wel negatief in te zetten. De kostendekking blijft op totaalniveau onder de 100%.

Kostendekkendheid          x € 1.000

Titel 1, algemene dienst-verlening

Titel 2, dienst-verlening fysieke leefomgeving/ omgevings-vergunning

Titel 3, dienst-verlening onder Europese diensten-richtlijn

Totaal leges

Kosten taakveld(en)

615

764

58

1.437

Opbrengsten taakveld(en), excl. heffingen

564

0

0

564

Directe kosten en opbrengsten

52

764

58

874

Overhead

541

672

51

1.264

BTW

2

2

4

7

Toe te rekenen kosten

543

674

55

1.272

Totaal kosten en opbrengsten

594

1.438

114

2.146

Opbrengst heffingen

364

1.379

20

1.763

Dekkingspercentage

61%

96%

17%

82%

Begraafplaatsen / grafrechten

De gemeente Vught exploiteert één algemene begraafplaats. Er wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie van deze begraafplaats. Om te komen tot kostendekkende tarieven zijn de grafrechten de afgelopen drie jaar verhoogd. De kostendekking zoals opgenomen in de tabel is gebaseerd op een 100% kostendekkende exploitatie inclusief overhead. De geraamde opbrengsten zijn gebaseerd op 5 begravingen per jaar en 12 verlengingen.

Begraafplaatsen

x €1.000

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

21

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

0

Directe kosten

21

Overhead

0

BTW

4

Toe te rekenen kosten

4

Totale kosten

25

Opbrengst grafrechten

20

Dekkingspercentage

81%

Reclamebelasting

In 2013 is voor het centrum van Vught een reclameheffing ingevoerd. De opbrengsten van deze reclameheffing (na aftrek van perceptiekosten en oninbaar) worden afgedragen aan het centrummanagement. Het centrummanagement gebruikt deze middelen voor investeringen en activiteiten die positief bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkingskracht van het centrum. Met ingang van 2023 is de naam gewijzigd in Reclamebelasting en is het tarief voor de reclamebelasting € 1,30 per € 1.000 WOZ-waarde. Om onevenredigheid in belastingheffing te beperken geldt een minimum van € 130. Er is geen maximum bedrag ingesteld.

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2023 12:42:00 met de export van 11/03/2023 12:29:55