Onroerende-zaakbelastingen
De heffingsgrondslag voor de onroerende-zaakbelastingen is de waarde zoals die in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken jaarlijks wordt vastgesteld. Er zijn twee heffingen, de OZB-gebruikersbelasting voor niet-woningen en de OZB-eigenarenbelasting voor zowel woningen als niet-woningen. Daarbij passen we de drie onderstaande uitgangspunten toe:
Autonome ontwikkelingen
Conform bestaand beleid worden autonome ontwikkelingen gecompenseerd bij de tariefbepaling.
Areaal
Areaalontwikkelingen leiden in het geval van uitbreiding tot meeropbrengsten en in het geval van krimp tot minderopbrengsten. Areaal heeft derhalve geen effect op de lastendruk.
Indexatie
Het meerjarig begrotingsperspectief leidt ertoe dat met ingang van 2024 de inflatiecorrectie van 3,6% wordt toegepast.
Verwacht wordt dat de WOZ-waarden voor woningen naar waardepeildatum 1-1-2023 een lichte stijging laten zien. Voor niet-woningen verwachten we een marktontwikkeling rond de nullijn. De marktontwikkeling heeft geen effect op de uiteindelijk te realiseren OZB-opbrengsten omdat de gemiddelde waardestijging of -daling wordt verdisconteerd in de tarieven. Daarmee heeft dit ook geen effect op de lastendruk.
Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente Vught, door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen staan ingeschreven, wordt toeristenbelasting geheven. De opbrengst van de toeristenbelasting maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen. Door de corona pandemie is het aantal overnachtingen in 2020 fors gedaald. De cijfers over het jaar 2022 zijn hoger dan verwacht. Het aantal overnachtingen was vanwege de aanhoudende corona crisis lager ingeschat, op het niveau van 2021. Tevens is het aantal overnachtingen fors gestegen door de komst van Helvoirt dat sinds 2021 onder de heffing van de gemeente Vught valt. Gelet op de inzet van diverse onderkomens bij de opvang van (Oekraïense) vluchtelingen is de verwachting dat de toeristenbelasting op het niveau van 2022 zal blijven.
De actuele tarieven Toeristenbelasting gelden met ingang van 2020. Het tarief per persoon/per overnachting is € 2,00 voor hotels en € 1,75 voor overige accommodaties.
Toeristenbelasting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal overnachtingen hotels | 104.068 | 77.861 | 103.880 | 152.950 | 152.000 |
Aantal overnachtingen overige | 54.909 | 35.711 | 101.168 | 120.133 | 120.000 |
Totaal | 158.977 | 113.572 | 205.048 | 273.083 | 272.000 |
Er zijn voor belastingjaar 2023 nog geen cijfers beschikbaar. Het aantal overnachtingen is ingeschat op het niveau van 2022.
Het heffen van toeristenbelasting draagt bij aan de voorzieningen in onze gemeente waar toeristen gebruik van kunnen maken. De gemeente Vught faciliteert onder andere de informatievoorziening online en offline voor toeristen en recreanten, middels www.visitvught.nl en de toeristische informatiepunten. Daarnaast verbindt de gemeente Vught de ondernemers binnen de recreatieve sector in een jaarlijkse bijeenkomst. Toeristen maken ook gebruik van de bredere voorzieningen die Vught heeft, zoals de fiets- en wandelpaden, de bijbehorende bankjes, afvalbakken en informatieborden, IJzeren Man, DePetrus etc. Ondanks dat de toeristenbelasting geen doelbelasting is, worden de lasten van bovengenoemde faciliteiten indirect (deels) bekostigd door de gebruiker.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing voor het verhalen van de kosten van de afvalinzameling en –verwerking. De afvalinzameling is in 2016 aanbesteed, op grond van de resultaten van de brede afvaldiscussie. In 2017 is de huis- aan huisinzameling gewijzigd. Het uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is maximaal 100% kostendekkende tarieven. De kosten van de milieustraat worden gedeeltelijk gedekt door tarieven aan de poort. We hanteren de principes “de vervuiler betaalt” en “afval is grondstof”. We bieden het door de burgers gewenste serviceniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Het tarief bestaat uit een vastrecht en een variabel deel, op basis van volume en het aantal ledigingen. In 2020 zijn de tarieven gestegen om de dienstverlening kostendekkend aan te bieden. Het stijgen van de kosten en beleidsmatige keuzes liggen hieraan ten grondslag. De verzwaring van de lastendruk is evenredig over de belastingplichtigen worden verdeeld. Voor 2024 worden de tarieven aangepast om de heffing kostendekkend te laten blijven.
Afval | x €1.000 |
---|---|
Kosten taakveld | 3.489 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | 574 |
Directe kosten en inkomsten | 2.915 |
Overhead | 267 |
BTW | 550 |
Toe te rekenen kosten | 817 |
Totale kosten | 3.732 |
Opbrengst heffingen | 3.732 |
Mutatie egalisatievoorziening afval | 0 |
Totale inkomsten | 3.732 |
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolheffing
Rioolheffing is een bestemmingsheffing om kosten voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen ten aanzien van hemelwater en grondwater te verhalen. Artikel 228a Gemeentewet maakt een onderscheid tussen de waterketen (afvoer afvalwater) en het watersysteem (hemelwater en grondwater). In het programma water en riolering 2022-2026 (PWR) zijn de volgende uitgangspunten voor de rioolheffing opgenomen:
- kostendekkende tarieven (maximaal 100%);
- heffingsgrondslag drinkwaterverbruik;
- voorwaarden voor bronnering;
- principe “de vervuiler betaalt”.
Eventuele risico’s en tekorten worden opgevangen door de voorziening riolering.
Riool | x €1.000 |
---|---|
Kosten taakveld(en) | 4.158 |
Inkomsten taakveld(en), excl.. heffingen | 25 |
Directe kosten en inkomsten | 4.134 |
Overhead | 292 |
BTW | 241 |
Toe te rekenen kosten | 533 |
Totale kosten | 4.667 |
Opbrengst heffingen | 4.478 |
Mutatie egalisatievoorziening riolering | 189 |
Totaal inkomsten | 4.667 |
Dekkingspercentage | 100% |
Leges
Bij de leges wordt onderscheid gemaakt tussen de leges algemene dienstverlening, dienstverlening fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning) en overige dienstverlening. De legesverordening is opgebouwd uit deze drie titels.
Kruissubsidiëring binnen de diverse titels van de Legesverordening wordt op beperkte schaal toegepast, o.a. bij het tarief voor bouw gerelateerde omgevingsvergunningen. Kruissubsidiëring kan worden toegepast om legesopbrengsten te maximaliseren en financiële prikkels positief dan wel negatief in te zetten. De kostendekking blijft op totaalniveau onder de 100%.
Kostendekkendheid x € 1.000 | Titel 1, algemene dienst-verlening | Titel 2, dienst-verlening fysieke leefomgeving/ omgevings-vergunning | Titel 3, dienst-verlening onder Europese diensten-richtlijn | Totaal leges |
---|---|---|---|---|
Kosten taakveld(en) | 615 | 764 | 58 | 1.437 |
Opbrengsten taakveld(en), excl. heffingen | 564 | 0 | 0 | 564 |
Directe kosten en opbrengsten | 52 | 764 | 58 | 874 |
Overhead | 541 | 672 | 51 | 1.264 |
BTW | 2 | 2 | 4 | 7 |
Toe te rekenen kosten | 543 | 674 | 55 | 1.272 |
Totaal kosten en opbrengsten | 594 | 1.438 | 114 | 2.146 |
Opbrengst heffingen | 364 | 1.379 | 20 | 1.763 |
Dekkingspercentage | 61% | 96% | 17% | 82% |
Begraafplaatsen / grafrechten
De gemeente Vught exploiteert één algemene begraafplaats. Er wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie van deze begraafplaats. Om te komen tot kostendekkende tarieven zijn de grafrechten de afgelopen drie jaar verhoogd. De kostendekking zoals opgenomen in de tabel is gebaseerd op een 100% kostendekkende exploitatie inclusief overhead. De geraamde opbrengsten zijn gebaseerd op 5 begravingen per jaar en 12 verlengingen.
Begraafplaatsen | x €1.000 |
---|---|
Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente | 21 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | 0 |
Directe kosten | 21 |
Overhead | 0 |
BTW | 4 |
Toe te rekenen kosten | 4 |
Totale kosten | 25 |
Opbrengst grafrechten | 20 |
Dekkingspercentage | 81% |
Reclamebelasting
In 2013 is voor het centrum van Vught een reclameheffing ingevoerd. De opbrengsten van deze reclameheffing (na aftrek van perceptiekosten en oninbaar) worden afgedragen aan het centrummanagement. Het centrummanagement gebruikt deze middelen voor investeringen en activiteiten die positief bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkingskracht van het centrum. Met ingang van 2023 is de naam gewijzigd in Reclamebelasting en is het tarief voor de reclamebelasting € 1,30 per € 1.000 WOZ-waarde. Om onevenredigheid in belastingheffing te beperken geldt een minimum van € 130. Er is geen maximum bedrag ingesteld.