Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

In deze paragraaf wordt aangegeven op welke wijze de kapitaalgoederen in de openbare ruimte worden onderhouden. Hiervoor zijn beleids- en beheerplannen vastgesteld en voor de uitvoering zijn de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld. We onderscheiden de volgende beheersdisciplines:

  • Wegen
  • Openbare verlichting
  • Civieltechnische kunstwerken
  • Riolering
  • Groen en bomen
  • Speelvoorzieningen
  • Verkeer

Per beheerdiscipline gaan we nader in op de beleidskaders en ontwikkelingen, de prestaties en kwaliteit en de financiën. Er wordt afgesloten met een meerjarenoverzicht van de projecten in de openbare ruimte.

Achterstallig onderhoud
Een belangrijk onderdeel van de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen is om te beoordelen of de gemeentelijke kapitaalgoederen voldoende onderhouden worden en achterstallig onderhoud wordt voorkomen. De notitie Materiële vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) maakt onderscheid tussen twee soorten achterstallig onderhoud:

  • Achterstallig onderhoud waarmee onveilige situaties worden gecreëerd en waarbij sprake is van kapitaalvernietiging is onaanvaardbaar en dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen een redelijke termijn hersteld te worden. Op basis van artikel 44 lid 1a BBV is de gemeente verplicht hiervoor een voorziening te vormen. Het achterstallig onderhoud wordt vervolgens ten laste van deze voorziening gebracht.
  • Er kan ook sprake zijn van achterstallig onderhoud zonder dat dit leidt tot kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties. Daar is sprake van wanneer de onderhoudstoestand van een kapitaalgoed lager is dan het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau. Wanneer dit veroorzaakt wordt door onvoldoende beschikbaar gesteld budget door de raad is het noodzakelijk dat de raad een besluit neemt om óf meer budget beschikbaar te stellen óf het gewenste kwaliteitsniveau naar beneden bij te stellen zonder dat dit leidt tot kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties.

Bij alle kapitaalgoederen is er geen sprake van achterstallig onderhoud in de eerste betekenis daarvan. Er zijn dus geen onveilige situaties en er vindt geen kapitaalvernietiging plaats. Er hoeft daarom geen voorziening te worden gevormd.

Wegen

Beleidskader
Het groot onderhoud van wegen dat plaatsvindt, dient ervoor om het bestaande wegennet in stand te houden op het kwaliteitsniveau zoals dat is aangegeven in de CROW-wegbeheersystematiek als een evenwichtig wegennet. Er wordt op een rationele manier kennis verkregen over waar, wanneer, welke maatregelen moeten worden getroffen om volgens de vooraf gestelde norm het afgesproken kwaliteitsniveau te bereiken. De systematiek geeft daarbij aan welke maatregelen hiervoor noodzakelijk zijn.

Prestaties en kwaliteit
Aan het beheer van zand-, half verharde en verharde wegen (ca. 1.911.500 m 2 ) ligt de beleidskeuze vast die door de gemeenteraad is gemaakt, waarbij de prioritering binnen de kwaliteitscriteria zijn vastgelegd. Daarin is de doelstelling van het beheer vastgelegd om het Vughtse wegennet te laten voldoen aan wat volgens de CROW als een evenwichtig wegennet mag worden beschouwd. Het jaarlijks onderhoud is gekoppeld aan een tweejaarlijkse globale visuele weginspectie van het wegenbestand, welke begin 2023 heeft plaatsgevonden. Onderstaande kwaliteitscijfers zijn gebaseerd op de tweejaarlijkse globale visuele weginspectie.

Kwaliteit asfalt-verharding

2019

2021

2023

Evenwichtig wegennet

Kwaliteit elementen-verharding

2019

2021

2023

Evenwichtig wegennet

A+

55%

53%

39%

20%

A+

54%

61%

43%

10%

A

19%

8%

17%

60%

A

22%

15%

24%

77%

B

16%

29%

27%

12%

B

18%

20%

18%

8%

C

4%

1%

1%

8%

C

1%

0%

1%

5%

D

7%

9%

16%

0%

D

6%

4%

14%

0%

 
Kwaliteitsniveau volgens CROW richtlijnen:
A+:   geen schade
A:    enige schade, maar de waarschuwingsgrens is nog niet overschreden
B:    waarschuwingsgrens is overschreden: binnen vijf jaar is onderhoud nodig
C:   richtlijn is overschreden: binnen twee jaar is groot onderhoud nodig
D:   richtlijn is meer dan één klasse overschreden: er is direct groot onderhoud nodig

In 2023 is er overgestapt naar een gedetailleerdere wijze van inspecteren waardoor een nog accurater beeld van de kwaliteit van de elementen- en asfaltverharding verkregen is. Dit heeft gevolgen voor de kwalificatie van de kwaliteit van de wegen.
Het beheerplan wegen periode 2024 – 2025 wordt geactualiseerd aan de hand van de uitgevoerde weginspectie. Om de kwaliteit naar het gewenste niveau te brengen en te behouden zijn naar verwachting aanvullende financiële middelen benodigd. Hier wordt op teruggekomen bij Burap I 2024 en de Kadernota 2025.
Voor de vervanging van wegen is het investeringskrediet vanaf 2023 opgehoogd met € 500.000. In de meerjarenplanning (MOR) wordt prioriteit gegeven aan de aanpak van wegen met het laagste kwaliteitsniveau in combinatie met een hoge gebruiksintensiteit.

Een groot aandeel van de asfaltverharding met een slechte kwaliteit (niveau D) betreft erftoegangswegen en minder belangrijke landbouwwegen. Aanpak hiervan heeft een lagere prioriteit omdat deze weinig gebruikt worden en verschillende wegen afgewaardeerd mogen worden naar half verharde wegen. Dit is een proces dat de komende jaren wordt opgepakt.

Financiën
Voor het onderhoud van de wegen zijn jaargebonden budgetten beschikbaar. Voor de investeringen zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar.

Wegen                                     x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Onderhoud wegen

389

403

418

424

Investering wegen

1.366

1.404

1.432

1.431

Openbare verlichting

Beleidskader en ontwikkelingen
Het beheerplan openbare verlichting geeft kaders voor de openbare verlichting, binnen en buiten de bebouwde kom, die aansluiten op landelijke wetgeving. Met het beheerplan wordt aangegeven waar de openbare verlichting aan moet voldoen om zo goed mogelijk te functioneren.

Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit van de verlichting laat zich uitdrukken in een percentage in dienst (brandt wel/brandt niet). Hierop wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd, de huidige score ligt hoger dan 99%. De doelstelling is deze score de komende jaren te handhaven. Invulling wordt gegeven aan het verledden van het areaal om de doelstelling te behalen om in 2030 volledig verled te zijn.

Financiën
Er is investeringskrediet beschikbaar voor de openbare verlichting en daarnaast is er ook een investeringskrediet voor het verledden van de openbare verlichting.

Openbare verlichting            x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Investering openbare verlichting

249

258

268

272

Investering verledden openbare verlichting

66

69

71

72

Civieltechnische kunstwerken

Beleidskader en ontwikkelingen
Periodiek wordt aan de hand van een visueel uitgevoerde inspectie de meerjarenonderhoudsplanning geactualiseerd. Er wordt gestuurd op een veilig gebruik met een doelmatige uitstraling.

Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit van het areaal is beneden het basisniveau geraakt. Voor de komende jaren is een vervanging- en herstelprogramma ingepland.

Financiën
Vervanging civieltechnische kunstwerken
Voor de vervanging van civieltechnische kunstwerken zijn de volgende investeringen begroot voor de komende jaren.

Civieltechnische kunstwerken     x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Investeringen civieltechnische kunstwerken 

74

40

61

62

Onderhoud civieltechnische kunstwerken
Voor het onderhoud van civieltechnische kunstwerken is een meerjarenplanning opgesteld. Op basis van de kosten van de komende 10 jaar is de gemiddelde storting in de voorziening per jaar berekend. De jaarlijkse onttrekking is afgeleid van de kosten die verwacht worden.

Civieltechnische kunstwerken     x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Beginsaldo voorziening

314

350

349

435

Storting

140

140

139

138

Onttrekking

105

140

53

125

Eindsaldo voorziening

350

349

435

448

Riolering (incl. water)

Beleidskader en ontwikkelingen
In het programma water en riolering 2022-2026 (PWR) is de zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater van de Wet milieubeheer en de Waterwet vertaald in visie en beleid voor de Vughtse riolering en wateren. Het PWR is zo opgesteld dat dit eenvoudig geïmplementeerd kan worden in de omgevingswet.

Om invulling te geven aan de duurzaamheidsambities is de Nota Vught Klimaatadaptief 2035 opgesteld. Het PWR in combinatie met de Nota Vught Klimaatadaptief 2035 biedt meer mogelijkheden om de leefomgeving klimaatadaptief in te richten.

Prestaties en kwaliteit

  • Volledige scheiding van afvalwater en hemelwater op lange termijn. We streven ernaar om de overlast door foutieve aansluitingen in de komende circa 20 jaar te minimaliseren, daarvoor hebben we een subsidieregeling. Het kost meer tijd dan eerder voorzien, omdat uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid foutieve aansluitingen groter is.
  • We vervangen en onderhouden rioolgemalen en riolering die in slechte staat verkeert. We vervangen 6% rioolgemalen en 2 % riolering per jaar, zodat de gemiddelde kwaliteit toeneemt. We doen de werkzaamheden zoveel mogelijk gebiedsgericht, met verbetering voor weginrichting, verlichting en groen.
  • We zorgen ervoor dat bij die theoretische bui, die eenmaal per twee jaar optreedt, geen water op straat voorkomt. We voorkomen schade door hevige regenval, door bij vervanging van riolering te beoordelen of extra grote riolering nodig is.
  • We meten de grondwaterstanden en analyseren de gegevens, met het oog op de plannen met de Rijksinfrastructuur en de andere (woningbouw) ontwikkelingen.

Water

  • We vervangen de hemelwaterriolering zodanig dat de waterkwaliteit verbetert. We nemen extra verbindingen en berging in vijvers mee in projecten. We vervangen de beschoeiing ongeveer elke 20 tot 25 jaar en baggeren regelmatig, elke 10 tot 15 jaar.

Financiën
Vervanging riolering, pompen en gemalen, beschoeiingen en baggeren
Voor de riolering zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar voor riolering, pompen en gemalen. Voor de wateren zijn voor beschoeiingen jaarlijks investeringskredieten beschikbaar en voor baggeren een exploitatiebudget. Onderdeel van het onderhoudsbudget baggeren is een storting in de voorziening baggeren, die hieronder wordt toegelicht.

Riolering en water                x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Riolering

Investering riolering

3.458

3.582

3.711

3.770

Investering pompen en gemalen

339

351

364

370

Water

Investering beschoeiingen

132

136

141

143

Beheer vijvers en waterwegen

227

229

231

232

Baggeren
Baggeren maakt onderdeel uit van het beheer vijvers en waterwegen. Omdat de kosten per jaar veel kunnen verschillen in omvang is hiervoor een voorziening ingesteld. De storting in deze voorziening is berekend op basis van de gemiddelde kosten per jaar van de meerjarenplanning. Op basis van de jaarlijkse kosten die verwacht worden zijn de onttrekkingen begroot.

Baggeren    x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Beginsaldo voorziening

72

166

143

183

Storting

129

129

129

129

Onttrekking

36

152

89

216

Eindsaldo voorziening

166

143

183

97

Groen en bomen

Beleidskader en ontwikkelingen

22 juni 2023 is het gemeentelijk groenbeleid onder de naam “Groenvisie” unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Samen met de reeds bestaande “Groene kaart”, de waardevolle bomenlijst, het beheersysteem en de vastgestelde beeldkwaliteitsnormen vormt dit een adequaat sturingsmechanisme voor het beheer en onderhoud van het openbaar groen. Door middel van dit beleid kan ingespeeld worden op thema’s zoals klimaatadaptatie, duurzaamheid en biodiversiteit.
Om de ecologische kwaliteit (biodiversiteit) van het groen te versterken is de Nota biodiversiteit opgesteld.

Prestaties en kwaliteit

Gebied

Kwaliteitsniveau

Centra

A-kwaliteit

Wijken

B-kwaliteit

Buitengebied en overgang buitengebied

C-kwaliteit

Financiën
Voor investeringen in het groenareaal zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.

Groen                                  x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Investering groen

514

525

537

342

Speelvoorzieningen

Beleidskader en ontwikkelingen
Eigenaren en beheerders van speelvoorzieningen zijn verplicht alle speelvoorzieningen, die openbaar toegankelijk zijn, aantoonbaar te laten voldoen aan het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). De wet verplicht daarom de eigenaar en/of de beheerder een logboek bij te houden van elk speeltoestel.

Prestaties en kwaliteit
In het beheerplan speelvoorzieningen is weergegeven welke speelvoorzieningen gedurende deze periode worden vervangen. De huidige gemiddelde kwaliteit van de speelvoorzieningen is hieronder weergegeven.

Kwaliteit speelvoorzieningen

Uitstekend

Goed

Voldoende

Onvoldoende

Slecht

X

Financiën
Voor de investeringen in speelvoorzieningen zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.

Spelen                                 x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Investering speelvoorzieningen

61

64

66

67

Verkeer- en vervoersplan (incl. parkeren)

Beleidskader en ontwikkelingen Verkeer
Het beleidskader voor verkeer is de Mobiliteitsvisie, kernbegrippen in de visie zijn, veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. In de visie zijn de modaliteiten op elkaar afgestemd en zijn duidelijke keuzes betreffende de verschillende modaliteiten in relatie tot gebieden/trajecten binnen de gemeentegrenzen gemaakt. Er is hierin een duidelijke voorkeur voor de modaliteiten lopen en fietsen.

Prestaties en kwaliteit
In de mobiliteitsvisie is bepaald dat de gemeente aansluit bij het landelijke beleid, het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV) en de daarin gestelde doelstelling. Een van de pijlers is dat het verkeerveiligheidsbeleid meer risico gestuurd wordt. Doel: risico's in het verkeer structureel terugdringen.

Beleidskader en ontwikkelingen Parkeren
In 2013 is de Nota Parkeerbeleid 2013-2022 vastgesteld. Goed parkeerbeleid is van essentieel belang voor onder andere het functioneren van het centrum, de kwaliteit van de woonomgeving, het economisch functioneren van werkgebieden en het stimuleren van het gebruik van fiets en openbaar vervoer. Het parkeerbeleid draagt bij aan het versterken van de stedelijke vitaliteit en zorgt voor een optimale benutting van de infrastructuur. In de nota zijn onder andere de parkeernormen opgenomen. In 2024 wordt de nieuwe nota parkeerbeleid aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.

Prestaties en kwaliteit
De Nota Parkeerbeleid stelt dat minimaal 95% van de parkeerders in de parkeerschijfzone op een juiste wijze parkeert (korter dan de maximum toegestane parkeerduur) bij een maximale handhavingsinzet van gemiddeld 2 uur per parkeerplaats per jaar.
Verder geldt bij besluitvorming als toetsingskader dat uitbreiding van de maximaal toegestane parkeerschijfduur wordt overwogen als 10% langer parkeert dan 70 min (op basis van de huidige situatie).

Financiën
Voor investeringen in verkeer en parkeren zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.

Verkeer en parkeren            x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Investering verkeer (incl. parkeren)

21

21

22

23

Meerjarenoverzicht projecten in de openbare ruimte

In onderstaande tabel zijn alle projecten in de openbare ruimte voor de komende jaren opgenomen. Hierbij is aangegeven in welke jaren de (resterende) werkzaamheden gepland staan en wat het totale krediet is van het project. Belangrijk uitgangspunt in de planning is dat alle werkzaamheden aan ons onderliggende wegennet zijn uitgevoerd vóór de start van de Rijksinfra projecten. Vanzelfsprekend hebben deze projecten de hoogste prioriteit. De uitgaven op de projecten worden bekostigd vanuit de investeringskredieten MOR voor wegen, riolering, verlichting, groen etc. Onder de tabel wordt een toelichting gegeven op de projecten.

Project                                    x € 1.000

2024

2025

2026

2027

Totaal krediet

Herinrichting Emmasingel e.o.

####

####

####

0

4.673

WRM CPO/B v Hövellplein

####

####

0

0

1.127

Herinrichting Martinilaan

0

0

0

0

1.095

Herinrichting Kampdijklaan

5

0

0

0

1.846

Herinrichting Loonsebaan Postweg-Kampdijklaan

####

0

0

0

1.695

Herinrichting Vondelstraat-Sniedersstraat

0

50.000

####

0

1.188

Meerj. contr. wegmakeringen

25.000

25.000

25.000

25.000

125

Fietspad Drongelens pad 

####

####

####

####

2.000

Herinrichting Kolonel Thomsonlaan e.o. 

5

0

0

0

1.230

Herinrichting Wildpad

5

0

0

0

504

Herinrichting Helvoirtsestraat

####

0

0

0

1.604

RI: Rijksinfra - PHS – Realisatie

####

0

0

0

1.436

Herinrichten Dr. Hillenlaan

0

####

0

0

449

Herinrichting Esscheweg *

0

0

0

0

0

Herinrichting Laagstraat*

0

0

0

0

0

Langzaam verkeersbrug St Lambertusbrug zz

0

17.173

0

0

17

Langzaam verkeersbrug St Lambertusbrug nz

0

22.539

0

0

23

Langzaam verkeersbrug Pieter Vreedesingel

0

0

0

0

68

Langzaam verkeersbrug Oude Loonsebaan

24.501

0

0

0

25

Langzaam verkeersbrug Driesendam

0

0

0

62.196

62

Langzaam verkeersbrug Pepereind

0

0

61.156

0

61

Langzaam verkeersbrug Klein Brabant

16.990

0

0

0

17

Langzaam verkeersbrug Reeburgpark/Vlasborch

32.012

0

0

0

32

Langzaam verkeersbrug Fort Isabella

0

0

0

0

892

* Deze locaties maken onderdeel uit van de mobiliteitsvisie en worden in het verlengde van de aangenomen motie hierover in versneld opgepakt. Bij het opmaken van de begroting is dit in onderzoek waardoor de benodigde investeringskredieten nog niet bekend zijn.

Toelichting op de projecten
Emmasingel en omgeving
Een reconstructieproject met een beperkte relatie met Rijksinfra. Het project is in 2022 opgestart en is vanwege de omvang meerjarig ingepland.

Baron van Hövellplein en Dr. Hillenlaan
Werkzaamheden aan de openbare ruimte volgen bouwactiviteiten.

Martinilaan
Het project Martinilaan kent een koppeling met de ombouw van de N65. De Martinilaan wordt mogelijk deels ingericht als fietsstraat. Het traject loopt van de N65 tot aan de ovonde. De ombouw van de Martinilaan staat gepland om aansluitend op de realisatie van de N65 uit te voeren. Exacte planning is daarom nog niet helder.

Kampdijklaan
Het project Kampdijklaan is een project in de invloedsfeer van de werkzaamheden PHS. Structuurbepalend groen vergt hier een slimme oplossing. De Kampdijklaan wordt ingericht als fietsstraat. Qua planning is dit project redelijk autonoom, uitvoering gestart in 2023 en loopt door tot in 2024. Sluit wel aan op conditioneringswerkzaamheden ten behoeve van PHS aan zowel de Willem III-laan als de verlengde Kampdijklaan. Wortelopdruk en rioolstoringen geven dit project een hoge prioriteit.

Loonsebaan
Project Loonsebaan betreft het traject rotonde Postweg-Loyolalaan tot aan de Kampdijklaan. Ook de Loonsebaan wordt ingericht als fietsstraat. Dit project ligt onder de invloedsfeer van PHS, is daarnaast redelijk autonoom, is ingepland om in 2024 uit te voeren.

Vondelstraat-Sniedersstraat
Het betreft een herinrichtingsproject. Er is geen relatie met Rijksinfra, dit project is autonoom in te plannen.

Fietspad Drongelens pad
De fietspaden op de dijk langs het Drongelens kanaal vergen groot onderhoud. Gezien de lengte van het traject vergt dit een grote investering.

Herinrichting Kolonel Thomsonlaan e.o.
De riolering in de Kolonel Thomsonlaan e.o. is aan vervanging toe. Dit project wordt integraal aangepakt, heeft geen relatie met Rijksinfra en is autonoom in te plannen. In het kader van duurzaamheid in de vorm van hergebruik van materialen die vrijkomen bij het project Kampdijklaan een koppeling gemaakt met het project Kampdijklaan. Dit geeft tevens een koppeling in planning. Dit project wordt in 2024 afgerond.

Herinrichting Wildpad
De staat van de verharding van het Wildpad, maar ook de riolering en de algehele inrichting vragen om een herinrichting. Dit project wordt integraal aangepakt, heeft geen relatie met Rijksinfra en is autonoom in te plannen.

Herinrichting Helvoirtsestraat
Dit project sluit aan op de in 2021 gerealiseerde herinrichting van de Torenstraat. Vanwege de ontsluiting van de woonkern Helvoirt, wordt nadrukkelijk afgestemd met noodzakelijke werkzaamheden aan de brug de Runsvoort. Aangezien de omleidingsroute over de Runsvoort gaat, moeten deze eerst uitgevoerd zijn voordat de werkzaamheden aan de Helvoirtsestraat kunnen plaatsvinden.

RI: Rijksinfra - PHS – Realisatie
Voorafgaand aan de werkzaamheden van PHS worden diverse 'conditioneringswerkzaamheden' uitgevoerd. Het merendeel van de kosten wordt gedragen door ProRail. We voeren echter ook direct Vughtse werkzaamheden uit om de eigen kwaliteiten te verbeteren en hiermee overlast te beperken. De in 2023 gestarte conditioneringswerkzaamheden worden in 2024 voortgezet.

Herinrichting Esscheweg
De inrichting van de Esscheweg over het traject rotonde Hertoglaan tot aan de Schotsbergendreef vergt verkeerkundige verbetering, in het bijzonder de fietsverbinding. De ondergrondse aanwezigheid van een hoofdtransport gasleiding en waterleiding vergen gedegen inpassingsonderzoek, waarna een herinrichting kan plaatsvinden. Het moment van realisatie vereist afstemming met de planning van Rijksinfra.

Herinrichting Laagstraat
Vanuit verkeerskundige perspectief is aanpassing van de Laagstraat over het traject Vlasmeersestraat – Tunnelbak PHS wenselijk. Gescheiden rijbanen voor fietsers en een goede verbinding voor voetgangers zijn hier gewenst. De aanwezigheid van bomen, maar ook de aangrenzende ontwikkelingsprojecten als Leyhoeve en Voorburg vergen gedegen inpassingsonderzoek, waarna een herinrichting kan plaatsvinden. Het moment van realisatie vereist afstemming met de planning van Rijksinfra.

Diverse vervangingen van langzaam verkeersbruggen
De vervanging van diverse langzaam verkeersbruggen (bruggen voor voetgangers en fietsers) staat gepland voor de komende jaren.

Langzaam verkeersburg Fort Isabella
In samenwerking met de provincie, gemeente Den Bosch, de Isabella Groep en het waterschap wordt gewerkt aan de realisatie van een recreatieve fiets- en voetgangersbrug.

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2023 12:42:00 met de export van 11/03/2023 12:29:55