Organisatie en implementatie visie ‘Vught bouwt verder’
De visie Vught bouwt verder geeft richting en inspiratie aan de interne organisatie. Het geeft een beeld van de toekomst, wie we willen en moeten zijn en hoe we daar willen komen.
In 2023 is de visie aan de organisatie gepresenteerd. Hierin wordt aangegeven op basis van welke uitgangspunten en doelstellingen de organisatie verder wordt ontwikkeld. De komende periode wordt deze visie vertaald in een concreet plan van aanpak met uitvoeringsprogramma. De uitvoering hiervan, en de vertaling in het dagelijkse werken, denken en handelen, zal grotendeels in 2024 plaatsvinden.
Daarnaast ontwikkelt de organisatie zich zowel kwalitatief als kwantitatief permanent verder. Deze ontwikkeling wordt altijd langs de lat gelegd van de gewenste dienstverlening zoals aangegeven door het lokale, provinciale en landelijke bestuur en de samenleving. Mochten voor de gewenste ontwikkeling of onverwachte situaties, wijzigingen nodig zijn in processen, de structuur en/of werkwijze van de organisatie zullen deze, na zorgvuldige beoordeling, worden doorgevoerd.
Omgevingswet
De invoeringsdatum van de omgevingswet is telkens uitgesteld. Deze is nu vastgesteld op 1 januari 2024 en ook nu is (landelijk) nog zeker niet alles uitgekristalliseerd.
De wet betekent een heel andere manier van denken over en werken in het ruimtelijk domein. We zijn dan ook al geruime tijd bezig met de voorbereidingen voor de implementatie van de wet. Het jaar 2023 heeft in het teken gestaan van het werken met de nieuwe wet, van de nodige structuurwijzigingen en de nieuwe processen (ander andere het werken met zogenaamde serviceformules). De nodige scholing/training is gevolgd. Maar de ervaring leert dat de praktijk weerbarstiger is dan de theorie doet voorkomen en dus zal er nauwkeurig gemonitord, geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd worden in 2024. Daarnaast wordt er ruimte gemaakt voor opleiding, training en coaching ‘on the job’ voor onze medewerkers (zowel intern verzorgd -de Academy- of extern).
Dienstverlening
Onze in- en externe dienstverlening dient toekomstbestendig te zijn. De overheid streeft er naar om steeds meer diensten en informatie digitaal aan te bieden. Deze dienstverlening moet wel klantgericht blijven: kwalitatief goed, persoonlijk waar nodig en ook efficiënt. Hiervoor moeten we goed voorbereid zijn op vele terreinen; software, hardware, competenties, functies, opleiding/training en monitoring van onze dienstverlening. Omdat er het een en ander staat te gebeuren op dit gebied, noem het de permanente doorontwikkeling wordt ruim aandacht geschonken aan opleiding, training en coaching.
Digitale werkplek en digitalisering
Er gaat in 2024 veel gebeuren in onze organisatie op het terrein van de digitale werkplek en het digitaal ‘toekomstproof’ werken. Daarom wordt onderzocht welke effecten deze digitalisering van het werk heeft en wat ze betekenen voor de vereiste competenties, functies, werkprocessen etc. Beleid wordt gemaakt daar waar sprake is van een leemte. Dit project heeft grote raakvlakken met onze (digitale) dienstverlening.
Arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt wordt onder andere door de vergrijzing en de groei van de ZZP markt steeds krapper. Daarbij heeft de overheid niet de beste papieren. Vooralsnog heeft Vught een redelijk goede arbeidsmarktpositie, maar het is uitermate belangrijk om ons als werkgever goed te presenteren en medewerkers ook te binden en te boeien. Onderzocht wordt op welke wijze we onze HR-instrumenten het beste hierop kunnen afstemmen zoals werving en selectie, personeelsadvertenties, arbeidsvoorwaarden, ontwikkelmogelijkheden etc. Daarnaast dienen we na te denken over kennisbehoud en een extra goede begeleiding van nieuwe, vaak jonge, onervaren medewerkers zeker gezien de stevige opgaves die er liggen.
Duurzame inzetbaarheid - vitaliteit
De medewerkers zo lang en optimaal mogelijk mentaal en fysiek inzetbaar houden is een zeer belangrijk onderwerp. Begin 2023 is een hiervoor een vitaliteitsweek gehouden met uiteenlopende activiteiten op het vlak van het fysieke en mentale welbevinden. Hiervan hebben de medewerkers volop gebruik gemaakt. Vitaliteit leeft en het is zaak het ook levend te houden, want zowel de werkgever als de werknemer is hierbij gebaat. Daarom worden (‘verlengd wegens succes’) in het nieuwe jaar vergelijkbare activiteiten georganiseerd.
Personeelsscan
De personeelsscan wordt nu gehouden onder het personeel met als doel te weten te komen hoe de staat is waarin onze organisatie verkeert op een aantal vooraf gedefinieerde onderwerpen. De informatie die dit oplevert wordt gebruikt voor de doorontwikkeling van het personeel, de strategische personeelsplanning, het arbeidsmarktbeleid en activiteiten rondom duurzame inzetbaarheid.
Ons ziekteverzuimcijfer over 2021 bedroeg het 3,77% en over 2022 4,94%. Het landelijke cijfer voor vergelijkbare gemeenten bedroeg over 2022 6,5% (2021 nog 5,8%).
De cijfers zijn lastig te duiden vanwege de corona-periode. Het streefcijfer van 4,5% lijkt nog steeds realistisch en wordt gehandhaafd. Het geldende verzuimbeleid voldoet en wordt voortgezet.
Personeelsbudget
Personeelsbudget | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Programmabegroting 2023 regulier personeel | 20.594 | 21.235 | 21.796 | 21.747 |
Opgenomen Kadernota 2024 | ||||
Procesregisseur Zorg- en Veiligheid | 90 | 93 | 95 | 98 |
Vergunningverlener | 90 | 93 | 95 | 0 |
Ondersteuning invoer Omgevingswet | 90 | 93 | 95 | 98 |
Stedebouwkundige | 67 | 69 | 71 | 73 |
Medewerker verkeer | 82 | 85 | 87 | 90 |
Medewerker HR | 74 | 76 | 79 | 81 |
Medewerker sport | 50 | 50 | 0 | 0 |
Cao indexering en IPAP | 2.005 | 2.003 | 1.962 | 2.593 |
Overige mutaties | ||||
Omzetten boa's van inhuur naar loonkosten | 436 | 449 | 463 | 476 |
Bedrijfscontactfunctionaris | 45 | 45 | 45 | 45 |
Projectleider buitengebied | 106 | 0 | 0 | 0 |
Programmabegroting 2024 | ||||
Programmamanager opvang en migratie | 106 | 110 | 113 | 0 |
Programmacoordinator opvang en migratie | 85 | 87 | 90 | 0 |
Programmamedewerker opvang en migratie | 76 | 79 | 81 | 0 |
Locatiecoordinator opvang en migratie | 152 | 157 | 162 | 0 |
Sociaal beheerder opvang en migratie | 121 | 124 | 128 | 0 |
Overige verschillen | -37 | -164 | -77 | 52 |
Totaal regulier personeel | 24.232.804 | 24.682.372 | 25.285.151 | 25.354.142 |
Totaal tijdelijk personeel | 1.808.195 | 1.613.708 | 1.220.761 | 629.712 |
Totaal personeelskosten | 26.042 | 26.297 | 26.507 | 25.985 |
Bestuur | ||||
Raads- en commissieleden | 437 | 440 | 452 | 453 |
Burgemeester en wethouders | 596 | 600 | 618 | 617 |
Totaal bestuur | 1.034 | 1.040 | 1.070 | 1.070 |
Toelichting personeelsbudget
Opgenomen Kadernota 2024
In de Kadernota 2024 zijn een aantal functies genoemd die aan de formatie worden toegevoegd.
Overige mutaties
Omzetten boa's van inhuur naar loonkosten
In de begroting 2023 waren de kosten voor de boa's als inhuurkosten begroot. Deze zijn in 2024 omgezet naar loonkosten. De raad is hierover geïnformeerd bij Burap I 2023.
Bedrijfscontactfunctionaris
In december 2022 heeft de raad besloten budget beschikbaar te stellen voor structurele formatie van een bedrijfscontactfunctionaris.
Projectleider buitengebied
In het coalitie-akkoord is opgenomen dat we een gezond en leefbaar buitengebied willen bereiken. Hiervoor zijn activiteiten benoemd in de programmabegroting 2023. Om hier invulling aan te geven is budget opgenomen voor een tijdelijke projectleider buitengebied (2023 en 2024). De dekking hiervoor komt van de subsidie die we ontvangen voor Puzzelen met Ruimte.
Programmabegroting 2024
Projectteam Opvang en Migratie
Ter ondersteuning van de werkzaamheden voor opvang en migratie is voor de periode tot en met 2026 een team ingericht met in totaal 6 fte. De kosten hiervan komen volledig ten laste van de Rijksbijdrage die de gemeente ontvangt.
Overige verschillen
Voor de jaren 2024 tot en met 2026 betreft het voordelen als gevolg van tijdelijke werknemers in eigen dienst. Het verschil in 2027 ontstaat omdat dit in de huidige begroting een nieuwe jaarschijf is, waar nog een aantal correcties op gemaakt moesten worden.
Wachtgeldvoorziening
Voor niet jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen dient een voorziening te worden aanhouden. De onttrekkingen kunnen onderhevig zijn aan onvoorziene wijzigingen. De verplichtingen kunnen sterk fluctueren als gevolg van werkaanvaarding en/of nieuwe uitkeringsverplichtingen ten gevolge van beëindiging van dienstverbanden. In de primitieve begroting is een storting opgenomen van € 100.000 voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van de ambtenaren. Eventuele gevolgen van de komst van de WNRA en WAB zijn pas later inzichtelijk. Als een aanpassing van de storting nodig is loopt dit altijd via de reguliere P&C producten.